21062019

Poslední aktualizace31.01.2019 (12:30)

Back Jste zde: Úvod Potraviny Výroba Atlantik - nabídka měsíce srpna

Atlantik - nabídka měsíce srpna

Lahůdky nebo přesněji lahůdkářské výrobky jsou skupinou potravin určených k přímé spotřebě bez dalších úprav. V užším smyslu za lahůdky považujeme výrobky studené a teplé kuchyně delikatesního charakteru, výjimečné chuti a vzhledu, podávané zpravidla v malých porcích jako studené občerstvení, tedy nikoliv hlavní chod. Běžně však mezi lahůdky řadíme výrobky složené z více druhů zpravidla slaných potravin, distribuované ve zchlazeném stavu s omezenou dobou použitelnosti a určené k přímé spotřebě zastudena.

 

Již dávno přestaly být lahůdkářské výrobky výjimečné a drahé. Aspoň občas si je téměř všichni dopřejeme. Jejich sortiment je mimořádně rozmanitý, navíc rozšířený velkým počtem regionálních výrobců, kteří mohou do receptur promítnout i místní speciality a chuťové zvyklosti.

 

Ale nejen pestrost a šíře nabídky komplikuje spotřebiteli správný výběr. Lahůdkářské výrobky mohou snadněji podléhat zkáze než řada jiných potravin a vyžadují proto zvláštní péči po celou cestu od výrobce až ke stolu spotřebitele. Proto na tomto místě věnujeme pozornost jak přehledu sortimentu, tak i nejdůležitějším zásadám bezpečného výběru lahůdek.

 

Historie lahůdek


Od výjimečnosti k běžné dostupnosti, od nejvyšší kvality ke standardu.


Historie vzniku a vývoje lahůdek souvisí s dávnou historií stravování na dvorech panovníků, šlechtických rodů a dalších majetných vrstev společnosti. Dostupnost lahůdek byla prestižní otázkou – lahůdky spolu s vínem, šperky, drahými

 

oděvy a dalšími luxusními předměty dodávaly lesku vyšším vrstvám společnosti. Jejich příprava byla svěřována nejlepším kuchařům, kteří dovedli zpracovat zpravidla vzácné suroviny, v místě přípravy a spotřeby často obtížně dostupné, a vytvořit z nich pokrmy lahodící chuťovým buňkám i zraku strávníků. S vývojem společenských poměrů se vyvíjely i lahůdky, které sestoupily ze slavnostních tabulí na měšťanské stoly a ještě později se staly aspoň občas součástí jídelníčku širokých vrstev.

 

S tím úzce souvisí i okruh a kvalita surovin používaných pro přípravu lahůdek. Tento vývoj můžeme pozorovat při porovnání receptur lahůdek připravovaných před sto lety se složením současných výrobků. Dnes se v lahůdkářských výrobcích nesetkáme s majonézou připravovanou z olivového oleje, zpravidla v nich nenajdeme kapary, sardelky ani uzený jazyk.


„Zlidovění“ lahůdek se u nás odehrálo poměrně rychle začalo již v první polovině minulého století a bylo uspíšeno v padesátých letech, kdy se příprava lahůdek stala výrobou, zpočátku manuální, později mechanizovanou. Svědkem dalších změn jsme byli téměř všichni v souvislosti s rozvojem tržní sítě obchodních řetězců, které vyžadovaly od dodavatelů prodloužení trvanlivosti celé řady potravin včetně lahůdek. Současně přenášely poptávku po laciných potravinách, často bez ohledu na kvalitu, na výrobce. Až v několika posledních letech se ozývá hlas veřejného mínění požadující potraviny čerstvé a kvalitní, nikoliv ty nejlevnější.

 

Přehled sortimentu lahůdkářských výrobků

Rozsáhlý sortiment lahůdkářských výrobků se člení na základě tradice, surovin, způsobu výroby a konzistence výrobků do několika základních skupin:

 

Saláty

• s obsahem surovin živočišného původu – masa, uzenin, ryb nebo sýrů;
• s převažujícím obsahem surovin rostlinného původu – zeleniny, ovoce, luštěnin, obilnin, rýže, těstovin nebo texturovaných rostlinných bílkovin;
• obsahující fermentované suroviny – sýry, jogurty, tvaroh, kvašenou zeleninu nebo fermentované salámy, v nichž se může uplatnit příznivý vliv živé kulturní mikroflóry;
• majonézové, které patří mezi nejrozšířenější a také nejoblíbenější;
• bez majonézy,s olejovými dresinky nebo s dresinky na bázi jogurtu, tvarohu, zakysaného mléka apod.

 

Pomazánky, krémy a pěny

• tvarohové a sýrové;
• s majonézovým základem;
• s kombinovaným základem tvo- řeným majonézou, tvarohem, jogurtem, rostlinným tukem anebo s tavenými sýry;
• s obsahem masa, uzenin nebo paštik. nakládané (marinované) uzeniny (např. „utopenci“) nakládané (marinované) sýry výrobky z marinovaných, solených a uzených ryb, z rekonstituovaného rybího masa (surimi) a z masa vodních živočichů (korýšů, mlžů apod.)
• studené marinády s obsahem podílu rybího masa pod 60 % – zavináče, ruské sardinky, matjesy v oleji apod.;
• teplé marinády (např. závitky v rosolu, pečenáče) s obsahem podílu rybího masa pod 60 %;
• saláty z ryb;
• pomazánky, pěny a ochucené majonézy s obsahem rybího masa.


Kusové zboží

• obložené chlebíčky;
• plněné pečivo (bagety, sendviče);
• aspiky (šunkové závitky v aspiku, vejce v aspiku apod.);
• obložená vejce a jiné kombinované výrobky;
• studené mísy vyrobené na zakázku;
• vaječné a masozeleninové huspeniny, mozaiky, rosoly.

 

Někteří výrobci lahůdek vyrábějí i výrobky typické pro jiné obory, například pečenou sekanou, studená pečená masa, vařené masné výrobky, ochucené hořčice, kečupy nebo majonézy, které se však běžně mezi lahůdkářské výrobky nezařazují. Také výrobky z ryb s obsahem masa nad 60 % se již z hlediska předpisů nepovažují za lahůdkářské výrobky.

 

Sortiment lahůdkářských výrobků je velmi pestrý a často obměňovaný, tak- že pro spotřebitele není jednoduché se v něm orientovat. Názvy výrobků sice vycházejí z určité tradice, například z dnes již neplatných, a tedy nezavazujících receptur; v současné době výrobci mohou své receptury upravovat nebo zcela měnit. Můžeme se tak setkat s různými názvy pro velmi podobné výrobky, které se liší někdy jen způsobem krájení surovin nebo poměrně malou změnou receptury, nebo naopak pod stejným názvem můžeme objevit výrobky velmi rozdílné. Naštěstí platí povinnost, že výrobce i prodejce je povinen informovat spotřebitele o složení výrobku na jeho obalu (etiketě). Při prodeji vážených nebo nebalených kusových výrobků můžeme požádat o informaci prodavače. Složení, tedy zastoupení jednotlivých surovin a přísad, je seřazeno sestupně podle velikosti jejich podílu ve výrobku. U přísad charakteristických pro daný výrobek je uvedeno i jejich procentuální zastoupení, tedy např. podíl šunky v šunkovém chlebíčku nebo podíl vajec ve vaječném salátu. To je základní princip a postup pro orientaci spotřebitele, který jde za kvalitou své lahůdky.

 

Katalog výrobků Srpen

Lahůdkářské speciality

Tyto výrobky naleznete v prodejní síti Makro

  • Rybí salát s majonézou – 400g
  • Rybí salát s jogurtem – 400g
  • Zavináče lahůdkové – 1kg, 5kg

 

Tyto výrobky naleznete v prodejní síti Ahold (Albert)

  • Rybí salát s majonézou – 150g
  • Stříbrné sledě s cibulí – 150g
  • Sleďové řezy ve smetanové omáčce - 300g
  • Sleďové řezy v hořčičné omáčce - 300g
  • Nakládaný hermelín s česnekem – 150g
  • Nakládané tvarůžky kořeněné – 150g
  • Feferónkový salát -150g
  • Rybí závitky v aspiku – 200g



Vážení odběratelé, pro měsíc srpen budou v jednotlivých prodejních řetězcích tyto produkty prodávány ve speciálních prodejních akcích, pokud máte zájem začlenění Vaší prodejny do prodejní akce, případně o vytvoření speciální prodejní akce na jinou část našeho sortimentu, neváhejte nás kontaktovat, abychom se domluvili na podmínkách a délce trvání akce.

 

Certifikace
Společnost ATLANTIK PRODUKT Třešňák s.r.o. dbá o výrobu jakostních a zdravotně nezávadných potravin. K tomuto účelu naše společnost přistoupila k dobrovolné certifikaci výrobních procesů, čímž jako výrobci dokazujeme splnění požadavků nad obvyklý rámec vyžadovaný naší národní legislativou.

Certifikát IFS
Jedná se o mezinárodně uznávané standardy , které byly vypracovány za účelem ochrany spotřebitele. Kladou náročné požadavky na hygienu, bezpečnost a zdravotní nezávadnost prodávaných výrobků.


Certifikát HACCP
Jedná se o systém preventivních opatření (kritických kontrolních bodů). Slouží k zajištění zdravotní nezávadnosti potravin a pokrmů během všech činností souvisejících s jejich výrobou (např. zpracováním, skladováním, manipulací, přepravou a prodejem konečnému spotřebiteli).


Více zde: http://www.atlantikprodukt.cz/certifikace/