út22102019

Poslední aktualizace07.10.2019 (11:27)

Back Jste zde: Úvod Potraviny Výroba Atlantik - Katalog výrobků Prosinec

Atlantik - Katalog výrobků Prosinec

Ryby mají jako jediné výhodu, že v nich obsažený tuk často nevadí, ba naopak. Výjimkou tuku zjevného, kterým se někdy obaluje i kapr. 


 

Lahůdkářské speciality

Tyto výrobky naleznete v prodejní síti Ahold (Albert)

  • Sleďové řezy ve smetanové omáčce - 300g
  • Sleďové řezy v hořčičné omáčce - 300g
  • Baštýřské štrycle v rostlinném oleji – 170g

 

Tyto výrobky naleznete v prodejní síti Penny Market

 

  • Závitky á la losos s feferonkou – 200g
  • Nakládaný camembert – 500g
  • Holandský sýrový salát – 150g
  • Salát "Rumcajs" - 150g

 

Tyto výrobky naleznete v prodejní síti Makro

 

  • Rybí salát s majonézou – 150g
  • Utopenci s cibulí – 260g
  • Salát feferónkový – 150g
  • Rybí očka v aspiku - 200g

 

RYBY

Ryby mají jako jediné výhodu, že v nich obsažený tuk často nevadí, ba naopak. Výjimkou tuku zjevného, kterým se někdy obaluje i kapr.

Rybí tuk svědčí srdci i mozku a nervům. Ryby obsahují mnoho důležitých živin včetně kvalitních bílkovin.
Kromě nich v rybách najdeme vitamíny, D, A, B12 a jód. Jejich konzumaci doporučují odborníci nejen kvůli relativně nízké energetické hodnotě.

Mastné kyseliny omega-3, které chrání srdce a cévy, do těla dostanete, i když si dáte třeba uměle chované sladkovodní živočichy.

Někdy však jdou rady lékařů trochu proti sobě - nejvíc má být těchto zdraví prospěšných látek v potravinách, jako je losos růžový, makrela, mořský pstruh či v tresčích játrech, které by se proto měly jíst dvakrát týdně.

Ryby a výrobky z nich také skrývají zdravotní rizika. A to zejména těžké kovy, jako je rtuť a dioxiny, které se ukládají do těl mořských ryb z oblastí, které jsou znečištěné průmyslovým odpadem.
Větším rizikem jsou v tomto ohledu velké dravé ryby.
Energetické hodnoty rybího masa
Treska - 300 Kj/100 g
Z mořských ryb se jí nejčastěji

Kapr - 560 kJ/100 g

Losos - 800 kJ/100 g
Stále slušná kalorická hodnota; pro někoho může být příliš mastný, a způsobovat tak zažívací potíže

Makrela -750 kJ/100 g

Uzená makrela - 1050 kJ/100 g

I v některých dalších rybích výrobcích najdeme zdravé mastné kyseliny. Ale pozor - třeba právě uzená makrela může obsahovat některé choroboplodné zárodky, vyvolávající zažívací potíže, a proto se vůbec nehodí pro malé děti a těhotné ženy. Měli by se jí vyhnout i lidé s oslabenou imunitou. Může jít zejména o salmonely nebo listerie.

Populární jsou i sardinky - mezi těmi v oleji a v tomatě není rozdíl jen v chuti. Olejové mají stejně energie jako uzená makrela a jsou tak dvakrát výživnější než rybičky v červené omáčce, které mají jen 530 kJ.

Tuňák v oleji má 830 kJ v deseti dekagramech, kdežto ten ve vlastní šťávě jen 460 kJ. V Česku je možná populárnější než tuňák v konzervě zavináč se 760 kJ na 100 gramů.
Stále populárnější jsou rovněž krabí tyčinky - s krabem nemají nic společného, pro malé děti se tak moc nehodí, ale s dietou se snesou vcelku dobře, protože mají jen 410 kilojoulů. Podobně málo energie má i většina mořských plodů - krab 400 kJ, krevety 310 kJ a slávky jen 220 kJ.

Opravdovou kalorickou bombou jsou tresčí játra v oleji, která ve 100 gramech skrývají 2560 kJ, a také kaviár s 1010 kJ, kterých však jen málokdo sní více najednou.